Nauka historii poprzez gry

Świat gna do przodu. Nowe możliwości niejednokrotnie stanowią również wyzwania, z którymi musimy sobie poradzić. Jak chociażby to, że młodzi ludzie potrzebują innych bodźców, a ich życie jest szybkie i pełne emocji. Musimy znaleźć drogę, aby dotrzeć do nich i przekazać pewne rzeczy w przystępny dla nich sposób. Jednym z rozwiązań mogą się okazać gry komputerowe.
Weźmy chociażby taką historię. Znajomość jej jest ważna i pożyteczna dla każdego. Przekazuje nie tylko wartości istotne dla danego narodu, ale i dla całej ludzkości. Nie bez powodu mówi się, że najlepiej jest się uczyć na cudzych błędach. Poza tym warto też znać własne korzenie, dowiedzieć się skąd tak naprawdę pochodzimy albo czym wysławił się nasz naród kilkaset lat temu. Przecież to, co wydarzyło się dawniej, ma również bardzo duży wpływ na to, jak świat wygląda dzisiaj. Nie ma jednak nudniejszego sposobu poznawania historii, niż siedzenie nad podręcznikiem i wertowanie kolejnych dat. Niestety do dzisiaj pozostaje to jednym z częstszych sposobów przekazywania takiej wiedzy. A dlaczego nie spróbować inaczej?
Musimy tutaj zachować pewną rozwagę. Prezentowane przez gry starożytność, średniowiecze oraz inne epoki historyczne, często bywają upraszczane lub też dopasowywane do potrzeb mechaniki. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele elementów pozostaje zgodnych z faktami, a czasem twórcy sami narzucają sobie obowiązek trzymania się blisko rzeczywistości. Poza tym gra nie musi stanowić jedynego źródła. Może być jedynie punktem zapalnym, który zainteresuje młodą osobę i zmotywuje ją do poznawania danej epoki na własną rękę. Wtedy uczeń sam sięgnie po podręcznik i zacznie szukać tego, co go zainteresowało, jednocześnie chłonąc wszystko dookoła. Wystarczy jedynie popchnąć go w odpowiednią stronę.
Nauczyciel lub opiekun powinien tutaj stanąć w roli strażnika, który będzie potrafił oddzielić informacje fałszywe od prawdziwych. To oczywiście będzie wymagało zapoznania się z danym tytułem, co pozwoli wytłumaczyć w odpowiednim momencie, które elementy faktycznie oddają rzeczywistość, a które zostały jedynie wykorzystane na potrzeby gry.
Nie ma nic złego w próbowaniu nowych rzeczy. Każde źródło rozrywki może stać się również wartościowym zbiornikiem wiedzy, jeśli tylko odpowiednio je przedstawimy. Nie bójmy się korzystać z nowych narzędzi, które serwuje nam świat. Tak naprawdę młodzi ludzie będą grać w gry niezależnie od tego, czy nam się to podoba. Jeśli jednak właściwie podejdziemy do sprawy, będziemy mogli ich poprowadzić i dzięki temu sprawić, że połączone zostanie przyjemne z pożytecznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *